Wednesday 21 March 2012

Framgång av mobiltelefoner i Indien

Mobiltelefoner har blivit en oumbärlig del av varje människas liv idag. I den indiska marknaden, var det först introducerades i mitten av 1990-talet. Sedan dess har marknaden bevittnades en ständigt enorm tillväxt. Varje år allt fler människor läggs till den mobila kundbasen, inspelning en uppskattning på 300 miljoner abonnenter i Indien idag.

De viktigaste faktorerna som har främjat utvecklingen av mobiltelefoner i Indien är billiga telefoner, prisvärda hyror, liberal politik, sänka tullar, och prisvärd månatliga hyror. När de första mobilerna infördes på marknaden var de samtal och den månatliga hyror alltför tung på fickor som abonnenterna betalade cirka Rs 32 per samtal, men idag har drastiskt minskat, otroligt till Re 1 per samtal. Vidare, i början av införandet inkommande samtal var också avgiftsbelagda, men i dag det är helt kostnadsfritt, förutsatt att personen är i hans eller hennes egen stad varifrån han eller hon har tagit mobilabonnemang. Samtalet har sjunkit från skivor 32 till Re 1 och detta är definitivt den starkaste och mest uppenbara orsaken till det ökande antalet användare mobiltelefon.

Såväl leverantörer och mobiltelefontillverkare samt också bidra till den progressiva tillväxten. På marknaden den dominerande spelare som Nokia, Samsung, Motorola, LG och Sony Ericsson är starkt konkurrerar med varandra att njuta maximalt del av branschen. Alla är på en kamp för att införa nya telefoner med hållbar struktur, bättre funktioner och nya fördelar. Vid sidan är de tjänsteleverantörer som Airtel, Vodafone, Aircel, idé, Reliance, Tata Indicom, och Spice genomgår även hårda konkurrensen att nå toppen. Alla tjänsteleverantörer i en kapplöpning att erbjuda de billigaste samtalet och attraktiva paket på textmeddelanden. Denna tunga konkurrens har kraftigt resulterat i ökat antal användare samt kraftig tillväxt av marknaden.

I den moderna dag har mobiltelefoner blivit en oumbärlig del av den mobila savvy ungdomar. Detta tillskrivs det breda utbud av tjänster mobila erbjudande. Den högteknologiska gadget har gått utöver gränserna för trådlös kommunikation och textmeddelanden. Idag mobiltelefoner har tagit examen för att bli ett viktigt verktyg för underhållning i form av musik, spel och internet. Mobiltelefoner idag används för många olika ändamål såsom uttrycka tankar, sociala nätverk, Internetsurfning, bank, navigation, läsa nyheter och spelar spel.

Alla dessa tjänster är möjligt eftersom bank-institut, järnvägar och andra globala företag som Google, MSN och MSN har undertecknat med olika mobiloperatörer. Tillsammans ständigt bidra till tillväxten av härliga indiska mobiltelefonmarknaden.

Läs några av de mest intressanta grejer på mobiltelefoner i Indien.

No comments:

Post a Comment