Wednesday 29 February 2012

Fördelar och nackdelar med E-Business

E-business är ett stort term som omfattar olika affärsprocesser som syftar till att integrera säljare eller handlare med konsumenter och leverantörer att använda Internet. Hela processen med att inrätta en webbplats, hjälpa potentiella kunder navigera på sidan, visa dem tillgängliga produkter och erbjuder rabatter och kuponger och göra allt för att uppvakta den blivande kunder och omvandla dem till kunder, kommer under behörighet för e- affärer. E-handel, å andra sidan, är en delmängd av e-handel och avser transaktioner online som kan redovisas i monetära termer. Till exempel accepterar kreditkort betalning för produkter som säljs till konsumenter eller betalningsskyldiga för shopping på nätet är exempel på e-handel. Med andra ord avser e-handel till den sista etappen av e-handel som innebär att samla in betalningar för varor som säljs av firma.

Fördelar med E-Business

Globala närvaro: Detta är den största fördelen med att göra affärer på nätet. Ett företag som bedriver e-handel kan ha ett rikstäckande eller en global närvaro. IBM var en av de första företagen att använda begreppet e-business för att hänvisa till service åt kunderna och samarbeta med affärspartners från hela världen. Dell Inc. hade för ett blomstrande företag som säljer datorer över hela USA, endast via telefon och Internet till år 2007. Amazon är en framgångssaga som hjälper människor att köpa internationellt från tredje part. Därför är global närvaro garanteras om företagen ompröva sin verksamhet i form av Internet.

Kostnadseffektiv marknadsföring och kampanjer: Använda webben att marknadsföra produkter garanterar global räckvidd till ett nominellt pris. Reklam tekniker som betalar per klick reklam att annonsören bara betalar för de annonser som faktiskt visas. Affiliate marknadsföring, där kunderna är riktade till en verksamhet portal på grund av de ansträngningar som affiliate som i sin tur får en kompensation för sina insatser möte med framgång, har vuxit fram på grund av e-business. Affiliate marknadsföring har bidragit till både affärs-och dotterbolag. Företag som bedriver e-handel har lyckats använda kostnadseffektiva onlineannonsering strategier till deras fördel.

Att utveckla en konkurrenskraftig strategi: Företagen måste ha en konkurrenskraftig strategi för att säkerställa en konkurrensfördel. Utan en effektiv strategi, kommer de att finna det omöjligt att upprätthålla fördel och generera vinster. Strategin att företagen kan fortsätta, kan vara en vara en kostnadseffektiv strategi eller en differentiering strategi. Till exempel till år 2007 var Dell Inc. säljer datorer endast via Internet och telefon. Rådet antog en differentiering strategi genom att sälja sina datorer på nätet och anpassa sin bärbara datorer för att passa de krav som kunder. Således resulterade e-affärer i Dell Inc. lyckas fånga en stor del av marknaden med hjälp av differentiering strategi.

Bättre kundservice: E-Business har resulterat i förbättrad kundservice. Många gånger, på att besöka en webbplats, kunden möts av ett popup-chattfönster. Lättillgänglig kundservice kan hjälpa att uppmuntra kunden att veta mer om produkten eller tjänsten. Dessutom kan betalningar göras online, produkter kan levereras till kunden utan att kunden måste lämna huset.

Nackdelar med E-Business

Sektoriella begränsningar: Den största nackdelen med e-affärer är bristen på tillväxt i vissa sektorer på grund av produkt eller sektor begränsningar. Livsmedelssektorn har inte gynnats i form av tillväxt av försäljning och därmed generera intäkter på grund av ett antal praktiska skäl som livsmedelsprodukter som färskvaror. Konsumenterna ser inte för livsmedelsprodukter på Internet eftersom de föredrar att åka till snabbköpet för att köpa de nödvändiga sakerna och när behov uppstår.

Kostsamma E-Business Solutions för Optimization: Omfattande resurser krävs för att omdefiniera produktlinjer för att sälja på nätet. Uppgradering datorsystem, utbildning av personal, och uppdateringar av webbplatser kräver stora resurser. Dessutom får Electronic Data Management (EDM) och Enterprise Resource Planning (ERP) som är nödvändiga för att uppnå optimalt interna affärsprocesser ses, hos vissa företag, som en av nackdelarna med e-business.

Det är uppenbart att fördelarna klart överväger nackdelarna med e-business. Varje företag har för att så småningom ändra sin modus operandi och anta e-affärspraxis för att säkerställa överlevnad och framgång.

No comments:

Post a Comment