Friday 17 February 2012

Fördelar och nackdelar med elektronisk handel (e-handel)

Elektronisk handel eller i korta e-handel, hänvisar till verksamhet som försäljning och inköp av varor och tjänster som utförs via elektroniska system såsom Internet och datanät. Historien om e-handel går tillbaka till 1970 då för första gången, var elektroniskt datautbyte (EDI) och elektronisk penningöverföringar införs. Sedan dess har en snabb tillväxt av e-handeln genomsyrade nästan alla andra aspekter av verksamheten som Supply Chain Management, transaktionshantering, Internet marknadsföring och lagerhantering.

Fördelar och nackdelar med elektronisk handel

Precis som alla konventionella verksamheten är elektronisk handel kännetecknas också av en del fördelar och inneboende nackdelar. Låt oss ta en titt på några av dessa viktiga fördelar och nackdelar med elektronisk handel.

Fördelar med elektronisk handel

Den största och viktigaste fördelen med e-handel, är att det möjliggör en verksamhet oro eller individ att nå den globala marknaden. Det riktar sig till kraven från både den nationella och den internationella marknaden, som din verksamhet är inte längre begränsad av geografiska gränser. Med hjälp av elektronisk handel, kan även små företag få tillgång till globala marknaden för försäljning och inköp av produkter och tjänster. Även tidsbegränsningar är obefintliga under den tid som företag, som e-handel ger en att utföra affärstransaktioner 24 timmar om dygnet och även på semestrar och helger. Detta i sin tur kraftigt ökar försäljningen och vinsten.

Elektronisk handel ger kunderna möjlighet att leta efter billigare och kvalitetsprodukter. Med hjälp av e-handel, kan konsumenterna forskning enkelt på en specifik produkt och ibland även ta reda på den ursprungliga tillverkaren att köpa en produkt till ett mycket billigare pris än vad som tas ut av grossisten. Shopping på nätet är oftast mer praktiskt och tidsbesparande än konventionella shopping. Förutom dessa människor kommer också över recensioner upplagd av andra kunder, om de produkter som köps från en viss e-handelsplats, som kan hjälpa köpbeslut.

För företagens önskemål, nedskärningar e-handel avsevärt minska kostnaderna i samband med marknadsföring, kundvård, bearbetning, lagring och lagerhantering. Det minskar den tid som sysslar med Business Process Re-engineering, kundanpassning av produkter för att möta efterfrågan av särskilda kunder, ökad produktivitet och kundservice vård. Elektronisk handel minskar bördan av infrastruktur för att bedriva företag och därigenom höjer belopp som är tillgängligt för lönsam investering. Det möjliggör också effektiv service kundvård. Å andra sidan samlas det och hanterar information om kundernas beteende, vilket i sin tur hjälper till att utveckla och anta en effektiv marknadsföring och PR-strategi.

Nackdelar med elektronisk handel

Elektronisk handel kännetecknas också av en del tekniska och inneboende begränsningar som har begränsat antalet människor som använder denna revolutionerande system. En viktig nackdel med e-handel är att Internet fortfarande inte har rört livet på ett stort antal människor, antingen på grund av bristande kunskap eller tillit. Ett stort antal människor inte använder Internet för alla slag av finansiella transaktioner. Vissa människor vägrar helt enkelt att lita på äkthet helt opersonlig affärstransaktioner, såsom i fallet med e-handel. Många människor har reservationer vad gäller kravet att lämna ut personlig och privat information för säkerhetsfrågor. Många gånger har legitimitet och äkthet olika e-handelssajter också ifrågasatts.

En annan begränsning av e-handel är att den inte är lämplig för ömtåliga varor som livsmedel. Människor föredrar att handla på vanligt sätt än att använda e-handel för inköp av livsmedelsprodukter. Så e-handel är inte lämplig för sådana branscher. Den tidsperiod som krävs för att leverera fysiska produkter kan också vara ganska betydande när det gäller e-handel. En massa telefonsamtal och e-post kan krävas tills du får önskad produkter. Dock kan returnera produkten och få en återbetalning bli ännu mer besvärlig och tidskrävande än att köpa, i fallet om du inte är nöjd med en viss produkt.

Således på att utvärdera olika fördelar och nackdelar med elektronisk handel, kan vi säga att fördelarna med e-handel har potential att överväger nackdelarna. En riktig strategi för att hantera tekniska frågor och att bygga upp kundernas förtroende i systemet kan ändra detta scenario och hjälpa e-handeln anpassa sig till förändrade behov i världen.

No comments:

Post a Comment