Wednesday 25 April 2012

E-handel - allt du behöver veta

Vad är e-handel? , E-handel eller elektronisk handel (EG) är bruket att köpa och sälja olika varor och tjänster på World Wide Web (Internet). E-handel i sin grundläggande mening betyder samma sak som traditionell handel där köpare och säljare träffas för att göra affärer genom att köpa och sälja varor och tjänster. Skillnaden är att e-handeln sker via trådbunden kommunikation linjer som är anslutna över hela världen där World Wide Web fungerar som det centrala, medium för alla handelstransaktioner. E-handel sker också genom användning av mer begränsade former av kommunikation såsom e-post, fax eller fax.

E-handel gör det möjligt att sälja och köpa varor och tjänster direkt från ditt hem och utan att lämna för att söka vad du behöver. Du måste helt enkelt träffa operatörens webbplats kan du söka efter vad du behöver eller setup vad du vill ge och omedelbart få verksamheten gjort. Om du gör inköp online för virtuella produkter och tjänster, större delen av tiden kommer du att få de produkter och tjänster på begäran av din betalning bekräftelse.

Monetära transaktioner ske via säkra gateways och krypterade kanaler, så vi kan kalla e-handel att vara en pålitlig handelspartner miljö. Betalning kan göras med användning av kreditkort, e-kontroller, Gateways Betalning eller genom traditionella betalningssystem.

Typer av e-handel, idag, e-handel kan hittas i olika typer såsom -

Business to Business (B2B), Business-to-Business e-handel har funnits under en tid. Över 90% av all e-handel på Internet är B2B. B2B kan automatisera transaktioner mellan handelspartners för företagens effektivitet. B2B är också känt för att vara Electronic Data Interchange (EDI). , Business to Consumer (B2C), Business-to-Consumer anses vara en av de bästa saker att hända för e-handel och Internet. Det fortsätter att växa med stormsteg för varje dag. Populära webbplatser som Amazon och liknande har betalat i över ökningen av inköpen som sker via Internet. B2C innebär direktförsäljning till konsument över Internet. Tjänsten eller produkten som säljs inte nödvändigtvis vara virtuella eller immateriella, men som i själva verket de flesta transaktioner som händer är relaterade till materiella anläggningstillgångar. , Konsument till företag (C2B), Consumer-to-Business modell är en fullständig omsvängning av Business-to-Consumer modell. I en Konsument-to-Business Model en konsument bjuder ut varor eller tjänster till företag och de företag betala för dem. Vi kan se exempel på C2B i former av affiliate marknadsföring, svara på nätet omröstningar för företag, att vara en frilansande utvecklare etc., Business to Employee (B2E), i en Business-to-anställdas e-handel, företag erbjuder produkter eller tjänster till sina anställda i en intranätmiljö. B2E vanligtvis används för att automatisera personalrelaterade arbetsprocesser. Exempel på B2E ansökningar kan ses i online försäkring ledning för anställda, erbjudanden och belöningar för de anställda, etc., Consumer to Consumer (C2C), i Consumer-to-Consumer e-handel en tredje part bygger en transaktion bro mellan två eller fler konsumenter inblandade. Online Auktioner kan anses vara en bra form av Consumer to Consumer e-handel modell där konsumenterna inrätta försäljning av varor och tjänster för andra konsumenter där andra konsumenter måste bjuda och vinna den specifika varan eller tjänsten. Den tredje part som ansluter konsumenterna tar ut en symbolisk avgift för sina tjänster. De är inte på något sätt är relaterade till de varor och tjänster som säljs eller köps och de är inte ansvariga för QA och andra sådana faktorer. , Fördelar med e-handel, börja med elektronisk handel? Dessa är några av de fördelar som hjälper dig att förstå kraften i e-handelsprogram. , 100% Business Uptime, e-handelssystem är tillgängliga för människor i 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan och 365 dagar om året. De tar aldrig en paus eller stänga för dagen eller ta helgdagar. , Global Access, E-handel kan nås av någon i hela World Wide Web. Varje person eller företag som har bara en internetuppkoppling kan komma åt e-handelssystem. ; Quick Response Time, transaktioner kan hanteras över Internet omedelbart utan höga svarstider, de flesta gånger mycket snabbare än offline system. Meddelanden levereras i slutet av världen till klicket av fingret, snabb handel. , Kostnadseffektivitet, E-handel är mycket kostnadseffektiv och ekonomisk. Allmänna kostnader för att driva ett företag på annat sätt är mycket högre än drivs med hjälp av teknik och e-handel. Bemanning, mellanhänder, omkostnader etc. kan minskas drastiskt göra hanteringsverksamhet hantering och administration mycket lättare. De flesta av transaktionen förfaranden kan automatiseras utan mänsklig inblandning. ; Nackdelar med e-handel, liksom allt annat som är bra har vissa av sina egna nackdelar, e-handel har också vissa nackdelar. Varav några är -, leveranstid, fysiska varor ta lite tid för att nå ditt hem när du köper dem på nätet medan om du går till den lokala butiken och köpa dem, kan du få dem direkt. Leveranstiderna kan variera allt från en dag till och med en månad. Dessutom kan lättfördärvliga varor inte anses skall transporteras för så långa leveranstider som de tenderar att bli förstört under transporten. , Tveksamhet, de flesta kunder och företag är tveksamma till att göra transaktioner online. Detta beror på det faktum att om en person vill känna tjänsten eller varan som han betalar för, saknar han att på Internet. Dessutom är vissa människor vana att handla med familj och vänner och umgås till gallerior och stora butiker, som annars inte tillgängligt på Internet. ; Online Safety, Online säkerhet är en avgörande faktor som de flesta människor anser innan man ens funderar på att utföra handelstransaktioner. Kunder och företag bör vara säker på personlig integritet, sekretess, säkerhet och liknande faktorer. Ett belopp på förtroende måste utvecklas innan eller inbegriper i transaktioner.

No comments:

Post a Comment